Svi mediji koji nešto drže do generacije kompjutorskih igrača objavili su vijest da je Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) pustio u prodaju najnoviju verziju PlayStation, kultne platforme za kompjutorske igre. Napomenimo da se PlayStation u kratko vrijeme razvila u jedan od najizdašnijih poslova korporacije Sony uzimajući lavovski dio od šest milijardi dolara vrijednog kolača koji se zaradi na svjetskom tržištu kompjutorskih igara. Ken Kutaragi, predsjednik kompanije Sony Computer Entertainment ovim riječima je najavio PlayStation2 "Mi želimo ponuditi zadovoljstvo izvan svake ljudske imaginacija!" Čime je to PlaySation izazvao histeriju miliona kupaca širom svijeta i zašto se ova vijest našla i na našim stranicama? Nakon što su svoje konzumente razmazili uvjerljivom animacijom i sve boljom grafikom, programeri PlayStation-a, kao i većina ostalih koji su u istom poslu, shvatili su da je ključna riječ u pohodu na nove ovisnike o toj modernoj po šasti našeg vremena: REALISTIČNOST. Zahtjevni obožavatelji animiranih junaka blagonaklono su se smješkali njihovom "izvanzemaljskom hodu", loptama koje čudesno odskaču itd. Kako isprogramirati odskakanje lopte na jednostavnoj podlozi, da ne spominjemo blatnjave nogometne terene, brod koji se valja na uzburkanom moru itd. uvijek su bili prava noćna mora programera čak i moćnog PlayStationa. To više nije slučaj. Sada se PlayStation2 šepuri detaljima kao što su magla kroz koje prolaze animirani junaci iz čijih usta se širi dah hladnog zraka, a nabori odjeće se namještaju neviđenom realističnošću.
Prije ravno godinu dana (15. travnja 1999. godine) MathEngine PLC obznanio je potpisivanje ugovora sa Sony Computer Entertainment Inc. kojim MathEngine osigurava za platformu PlayStation revolucionarno novi pristup u real-time modeliranju kompleksnih sistema te daje, do sada neviđenu realističnost svim objektima, bez obzira da li se radi o kretanju čovjeka na poledici ili jedrilice na uzburkanom moru. MathEngine PLC je tvrtka osnovana u travnju 1997. godine nastala kao rezultat inicijative Intela i Oxford Univesity da korištenjem Pentium III procesora osigura što realističnije ponašanje fizikalnih sistema u edukativnom softveru. MathEngine je razvio pakete programa, tzv. Software Development Kit (SDK) koji omogućuje svima, bez obzira da li kreiraju obrazovni softver ili igre, da na jednostavan način uključe realistično ponašanje objekata. Desetci fizičara, koji čine srce i um kompanije MathEngine, marljivo programiraju najrazličitije fenomene (od jednostavne kinematike krutih tijela do dinamike fluida) Tako je npr. dovoljno da programer, koji želi isprogramirati kretanje nekog predmeta na vodi, samo definira oblik i veličinu predmeta a SDK će se pobrinuti da se tijelo u svakom trenutku ponaša realistično, kao u prirodi.
Preuzeto sa web stranice MatheEngine (Ref. 3)
Današnji procesori u osobnim računalima su toliko moćni da u dijeliću sekunde mogu obraditi ogromne količine podataka, tako da korisnik ne može ni naslutiti da tijekom npr. prolaska aviona kroz stup dima računalo marljivo riješava kompleksne jednadžbe koje određuju gibanje čestica dima ali i aviona. Pitanje je samo vremena kada će slične simulacije postati dio naše svakodnevnice, one profesionalne i one dokone. Vaš automobil će biti opremljen procesorom koji će vas u svakom trenutku obavještavati o optimalnoj potrošnji goriva u ovisnosti o brzini automobila, kvaliteti ceste i automobilskih guma, brzini vjetra i temperaturi zraka istovremeno pokazivati promjenu minimalne duljine zaustavljanja u slučaju naglog kočenja. Građevinski inženjeri će na samom gradilištu moći provjeriti statiku nekog elementa građevine, u slučaju da dođe do manjeg odstupanja od projekta, a vatrogasne jedinice će moći predviđati širenje požara iz sata u sat. No prije nego se to desi, tisuće fizičara i informatičara će raditi na jednom jedinom poslu: pretakanju postojećeg znanja stečenog u zadnji stotinjak godina a zapisanog u strogoj matematičkoj formi u kompjutorske rutine kao što su one u interaktivnim appletima kakve možete naći i na našim stranicama u rubrici Interaktivne fizike. U tom poslu koji će donijeti stotine milijardi profita i zaposliti stotine tisuće mladih koji ni tradicionalnoj ni visoko robotiziranoj industriji nisu potrebni, utrka je već počela. Vlade razvijenih zemalja donose zakone kojima, po hitnom postupku, osiguravaju zapošljavanje stotinama tisuća informatički pismenih, bez obzira iz kojeg dijela svijeta dolaze. Oni koji uz informatičku pismenost budu u stanju ponuditi nešto više, npr. sposobnost modeliranja kompleksnih sistema, pored osiguranog posla kao bonus doći će i plaće od kojih se vrti u glavi. Zato vama, koji se još niste odlučili kako ćete zarađivati za kruh i video igrice poručujemo, fizika je solidna odskočna daska koja vas može katapultirati u ljepšu budućnosti. Za početak možete računati da ste prvi korak u pravom smijeru napravili ako se uključite u jedan od naših projekata.
LINKOVI
Sony
PlayStation
MathEngine PLC
Imersive education, obrazovni projekt u kojem je primjenjena tehnologija MathEngina
The Intel and Oxford Univesity Educational Initiative

Pripremio: Dr. Petar Pervan , Institut za fiziku, Zagreb, travanj 2000.